Podnoszenie mocy silnika 1.9 TD AAZ

Wszystkie informacje o silnikach diesla.

Moderator: Moderator

Podnoszenie mocy silnika 1.9 TD AAZ

Postprzez polliv » 3 sty 2010, o 21:31

witam,
jako, że wielu użytkowników forum interesuje się tym tematem postanowiłem zebrać pewne informacje w jednym miejscu. znalazłem je przeszukując internet. tutaj zawarta jest ich moja interpretacja i ja ich nie wymyśliłem. zasługa należy do osób o wiele mądrzejszych ode mnie:)

sposobów na podniesienie mocy silnika AAZ jest kilka. zaczynamy od najprostszego:

1.) wymiana boost pina w pompie wtryskowej na boost pina z silnika 1.6TD z golfa II lub na dorabianego pina.

warunki: pompa wtryskowa musi mieć mechanizm LDA!
na zdj widać wypukłą pokrywę mechanizmu LDA. pompu z płaską pokrywą nie mają LDA

mechanizm ten ma za zadanie zwiększenie dawki paliwa wraz ze wzrostem ciśnienia doładowanie oraz ograniczenie tej dawki gdy ciśnienia nie ma.

zasada działania: pojawienie się ciśnienia doładowania powoduje wciśnięcie boost pina w dół. wraz ze obniżaniem się pina wysuwa się bolec który porusza się po powierzchni pina. im dalej wyjdzie bolec tym większa dawka paliwa. kształt pina z mkII powoduje, że przy dużym ciśnieniu doładowania dawka jest wieksza niż przy oryginalnym pinie. oryginalny pin praktycznie wcale nie zmienia dawki:)
oryginalny pin:

pin z mkII:


tak to działa wg opisu wyżej:


wymiana pina:
1. odkręcamy 4 śruby zaznaczone na czerwono:
2. zdejmujemy pokrywę i wyjmujemy starego pina (uwaga bo może wystrzelić ponieważ pod pinem jest mocna sprężyna)
3. wkładamy nowego pina. ponieważ pin z mkII jest asymetryczny możemy regulować efekty. im większe wciecie skierujemy w kierunku bolca od dawki tym lepszy efekt:)
4. zakładamy pokrywę i dokręcamy śruby
5. cieszymy się efektami:)

2.) zwiększanie ciśnienia doładowania

w golfie III do silnika AAZ były montowane turbiny GARRETT T2, KKK K14 i jeszcze jakaś której nie pamiętam. fabrycznie są ustawione na 0,6-0,8bara. obie turbiny można podkręcić do 1bara(rozsądna granica) domowymi metodami lub najlepiej za pomocą MBC(manual boost control). MBC dostępne są na allegro w różnych cenach.

jak zwiększyć ciśnienie:
1. kupujemy manometr czyli wskaźnik ciśnienia doładowania. jest niezbędny bo na oko ustawić sie nie da i nie ma jednej recepty. zresztą na oko to chłop w szpitalu umarł:)
2. montujemy wskaźnik wg dołaczonej do niego instrukcji
3. podkręcamy turbinę:
- KKK K14

odkręcamy kontrę zaznaczoną 1 na zdjeciu i wkręcamy ampulem śrubę 2. robimy ze dwa obroty, dokręcamy kontrę i jazda próbna na której sprawdzamy czy nie przesadziliśmy z kręceniem. czynność powtarzamy do uzyskania założonego ciśnienia doładowania:) (ciśnienie sprawdzamy na drugim biegu trzymając pedał gazu w podłodze i jednocześnie hamując lewą nogą tak aby prędkość nie przekroczyła 60km/h)
- Garrett T2

odkręcamy kontrę oznaczoną nr 1, zdejmujemy zabezpieczenie nr 2 i tutaj kurcze nie pamiętam czy skręcaca się sztangę oznaczoną nr3 czy rozkręca sie ją, trzeba poprubować:) i jak w opisie wyżej dążymy do zadanego ciśnienia metodą prób i błędów.
4. podkręcamy turbinę za pomocą MBC: kupujemy MBC i zakładamy je zgodnie z instrukcją. na zdjęciach turbin zaznaczyłem czerwoną linią przewody w które trzeba się wpiąć. później pozostaje tylko za pomocą pokętał MBC ustawić zadane ciśnienie także metodą prób i błędów.
Obrazek
5. gotowe

3.) zwiększanie dawki paliwa.

po zwiekszeniu ciśnienia doładowania przydało by się dać silnikowi trochę wiecej paliwa bo na samym powietrzu jechał nie będzie. na zdjęciu widać śrubę, która odpowiada za dawkę paliwa. należy odkręcić kontrę(klucz 13) i śrubowkrętem wkręcić śrubę. dawkę radzę regulować małymi krokami. mówi sie, że auto musi przestawać dymić przy pełnym doładowaniu. przy zwiększani dawki paliwa obroty biegu jałowego będa rosły. można je zmniejszyć śrubą widoczną na zdjęci zaznaczoną na niebiesko.

4.) jeżeli mamy zrobione to co jest wyżej to przydało by się zamontowanie intercoolera. przez ochłodzenie powietrza wtłaczanego do cilindrów zwiększa jego nasycenie w tlen a wiadomo, że więcej tleny=lepsze spalanie. najprostsze wyjście to montaż IC od golfa III TDI. koszt ok 300pln.
dla lepszej wydajności można zamontować FMIC np z meganki lyb sprintera.

5.) dla zwiększenia wydajności pompy wtryskowej możemy zastosować pewne mody np governor mod lub time advencing mod. pierwszy ma na celu umożliwienie kręcenia się silnika poza skalę obrotomierza a drugi za dynamiczną zmianę kąta wtrysku przy dużych obrotach zapewniający lepsze spalanie mieszanki. jeżeli ktoś się na to skusi to musi poszukać na www instrukcji bo ja nie podejmuję się objaśniania tego:)

6.) można też zbudować większą pompę przez zastosowanie większej głowiczki i tłokorozdzielacza 10 lub 11mm z pomp TDI. dodaje to bardzo bardzo dużo dynamice i elastyczności silnika. kolega vision opisał to niżej

7.) do większych pomp przydało by się zastosować większe turbiny np GARRETT T3

lub KKK K24. a hardcorem było by założenie turbin VNT np GT20.

8.) dla usprawnienia przepływu spalin przez układ wydechowy można wywalić katalizator. podobno po przejechaniu 200tys km i tak nie spełnia swojej roli więc po co go darmo wozić.
katalizator widoczny jest na zdj w niebieskiej ramce:
aby go wyjąć należy odkręcić śruby zaznaczone na czerwono. można wybić wnętrze katalizatora lub wyciać go całkiem i wspawać kawałek rury.
:arrow: przy pracy z katalizatorem radzę nałożyć maskę i rękawiczki. podobno zbierają sie w nim nieciekawe związki chemiczne.

9. usunięcie z pompy ogranicznika dawki paliwa przy pełnym obciążeniu.

nie występuje on we wszystkich pompach. usunięcie go pozwoli na podawanie większej dawki paliwa przy pełnym obciążeniu a wiadomo, że moc jest z paliwa :lol:

tak wygląda z zewnątrz:

tak w środku:

ramię tego mechanizmu obcinamy. najlepiej jest go wyjąc odkręcając nakrętkę z zewnątrz(klucz 10) i po obcięci złożyć spowrotem.
a tyle po nim zostało w mojej pompie:


:arrow: należy pamiętać też o bezpieczeństwie. przy mocniejszym silniku proponuję zadbać o lepsze i wydajniejsze hamulce, o opony w dobrym stanie itp.

:arrow: wiadomo też, że fabryka nie robi silnika żeby w nim modzić. jeżeli będzie się kręcić przy nim bez opamietania może nie wytrzymać długo.

:arrow: duże zwiekszenie mocy może źle wpłynąć na sprzęgło, skrzynię biegów, przeguby, półośki, układ tłokowo-korbowy itp. znane są przypadki połamania wałów:)

:arrow: w sumie ryzyk fizyk:) ale gdyby człowiek nie był ciekawy nowego i nie przekraczał pewnych granic dalej siedział by w jaskiniach:)

:arrow: mój golf ma takie mody i jeździ jak marzenie: pompa 10mm z governor modem i time advencing modem, boost pin od mkII, zwiększona dawka paliwa, większa turbina Garrett T3 z ciśnieniem ustawionym za pomocą MBC na 1.1bara, manometr, intercooler z tdi:

będę uzupełniał ten temat w miarę możliwości. proszę o komentarze, uwagi, doświadczenia, sprostowania itp. napisz co myślisz ;-)

dla zachęty znalazłem parę wykresów z hamowni silnika aaz:


a tutaj coś żeby pamiętać o zdrowym rozsądku:

pozdrawiam :padam:
Ostatnio edytowano 19 lut 2010, o 17:50 przez polliv, łącznie edytowano 4 razy
you can't always get what you want
>>mój GTD>>
Obrazek
Avatar użytkownika
polliv
Badacz tematu
 
Posty: 351
Dołączył(a): 24 kwi 2008, o 20:07
Lokalizacja: być, doką zmierzać...

Podnoszenie mocy silnika 1.9 TD AAZ

 

Postprzez kajtek » 18 sty 2010, o 11:55

polliv, dobra robota, ten temat zastąpi wiele innych powielających sie tematów o AAZecie, ja co prawda zaczynam przygode z modzeniem w swoim silniczku ale już od dłuższego czasu moge polecić każdemu właścicielowi TD pierwszy etap (wymiana boost pina) ponieważ:
-niewielki koszt (do 50 zł można bez problemów nabyć)
-bardzo prosta i szybka wymiana (do 10 minut roboty)
a po wymianie:
-autko elastyczniejsze (lepiej ciągnie z mniejszych obrotów)
-odczuwalne dużo lepsze przyspieszenie (w moim przypadku przerosło oczekiwania)
na swoim przykładzie powiem że sama wymiana pina sprawiła że wrażenia z jazdy są nieporównywalne do tego co było przed i gdybym go nie wymienił to nie uwierzył bym że mój AAZ może tak jezdzić. Po za tym nie ma żadnych skutków ubocznych, nie zauważyłem ani wzrostu spalania ani żadnego innego problemu po wymianie...
następne mody jakie planuje w tym silniku to kolejno:
-wywalenie kata (wystarcza checi, planuje na wiosne sie za to zabrać)
-zwiększenie ciśnienia doładowania (koszt zakupu manometru i do dzieła)
-zwiększenie dawki paliwa (tu też wystarczą chęci)
i na koniec jeśli będzie pare złotych postaram się o dobry intercooler, jak to zrealizuje to więcej mi nie będzie potrzeba :]
Avatar użytkownika
kajtek
Members
 
Posty: 1559
Dołączył(a): 14 lis 2007, o 12:49
Lokalizacja: ONY Opolskie, NYsa

Postprzez Pascal » 18 sty 2010, o 12:47

Polliv szacunek dla pracy włożony w temat....ja już prawie cały mam spełniony :roll:

Osiągi?Golf 3 TDI,AFN,TD, Mondeo 2.0 ,Micra,Astra 1.8 benzyna/gaz...wszystkie zostają w tyle :-D Warto podkręcać fabrycznie zamulonego AAZeta :cisza:

[ Dodano: 2010-01-18, 11:53 ]
Polliv napisz coś jeszcze o pompie 10mm bo jest to warte powiedzenia.Co daje i wogóle wszystko co na ten temat masz.Chętnie poczytam o tym modzie a na wiosnę.... :roll:
Avatar użytkownika
Pascal
Members
 
Posty: 1054
Dołączył(a): 3 sie 2008, o 00:31
Lokalizacja: TJE

Postprzez polliv » 18 sty 2010, o 13:12

Pascal napisał(a):Osiągi?Golf 3 TDI,AFN,TD, Mondeo 2.0 ,Micra,Astra 1.8 benzyna/gaz...wszystkie zostają w tyle :-D

niech znają swoje miejsce :lol:
kajtek napisał(a):polliv, dobra robota, ten temat zastąpi wiele innych powielających sie tematów o AAZecie

dziękuję, chciałem coś zrobić dla forum i forumowiczów :ok:
Pascal napisał(a):Polliv napisz coś jeszcze o pompie 10mm bo jest to warte powiedzenia.

zwróciłem się z prośbą opisania tego tematu do speca ;-)
you can't always get what you want
>>mój GTD>>
Obrazek
Avatar użytkownika
polliv
Badacz tematu
 
Posty: 351
Dołączył(a): 24 kwi 2008, o 20:07
Lokalizacja: być, doką zmierzać...

Postprzez vision » 18 sty 2010, o 19:23

pompa 10mm nie jest największą z pomp do uzyskania jest 11mm,12mm , 14mm ,
do zbudowania takiej pompy potrzebujemy swoją i 2 pompy dawcy np z VW TDI VP w większości to 10 mm i ok 2 to 11mm i pompę z odpowiednią falą bo fala z waszych TD w większości jest za mała i nie pasuje do tłoczka , dawcą 10/11/12mm może być fiat , ford , kia itd
w skrócie z pomp dawców pobieramy komplet głowice z tłok rozdzielaczem i sprężynami oraz fale ale nie TDI i pakujemy to do własnej pompy
jak widać budowa pompy np 10mm to nie tajemnica i może każdy spróbować to zrobić no ale trzeba uważać bo można pompę rozłożyć ale nie złożyć , czegoś zapomnieć coś uszkodzić i unieruchomić auta , + to elastyczność , spalanie , kultura pracy i wrażenia
efekt na takiej pompie 10mm do uzyskania
a spalanie tego AAZ to zależy 5 - 7 ON prędkość max to ponad 200km/h przyspieszenie ok 8s do 100 km/h do 200 coś ok 26-30 s może i szybciej muszę poszukać film , poza pompą auto posiadało ic z 1Z , GT20 później turbo T3 , wydech pół przelot , film jakość słaba
efekt jaki można uzyskać dłubiąc

[ Dodano: 2010-02-04, 18:01 ]
polecam dłubanie we własnym zakresie jak dawka , doładowanie , ic /fmic , wydech , później gdy będzie mało można się pokusić o gov a timing to modyfikacja pozwalająca szybciej się wkręcać na obroty
uszczelnianie i modyfikacje pomp wtryskowych D/TD/TDI/SDI/mTDI , regulacja /czyszczenie/ wymiana wtryskiwaczy , pomiar sprężania/ciś oleju , vag
vision
Czytacz
 
Posty: 108
Dołączył(a): 22 wrz 2009, o 14:50
Lokalizacja: warszawa

Postprzez krzemyk » 13 lut 2010, o 23:02

Witam,czy ta pompa nadaje się do zmiany boostpina?

I jeszcze jedno pytanko.Czy ten pin robiony przez kogoś z forum można zamontować?Dzięki za jakąś podpowiedz.
krzemyk
Czytacz
 
Posty: 45
Dołączył(a): 9 kwi 2008, o 19:11
Lokalizacja: WLKP.

Postprzez polliv » 14 lut 2010, o 12:21

krzemyk, tak, pompa się nadaje ;-) pin też będzie się nadawał ale pokaż jeszcze inne zdjęcie tego pina ;-)
you can't always get what you want
>>mój GTD>>
Obrazek
Avatar użytkownika
polliv
Badacz tematu
 
Posty: 351
Dołączył(a): 24 kwi 2008, o 20:07
Lokalizacja: być, doką zmierzać...

Postprzez krzemyk » 14 lut 2010, o 12:29

Niestety zdjęcie pina mam tylko jedno ale wiem że jest asymetryczny tzn.taki jak w 1.6TD.Powiedz mi jeszcze co to jest po lewej stronie pompy,ta blacha bo musze ją zdjąć żeby dostać sie do pina?Dzięki za konkretne podpowiedzi.Kolejny etap to będzie turbina.Pozdrawiam.
krzemyk
Czytacz
 
Posty: 45
Dołączył(a): 9 kwi 2008, o 19:11
Lokalizacja: WLKP.

Postprzez polliv » 14 lut 2010, o 12:35

krzemyk napisał(a):wiem że jest asymetryczny
właśnie tego nie widziałem na zdj:)
to na pompie to jakiś włącznik od ekologii czyli recylkulacji spalin ale nie widzę EGR. miałeś zmienianą pompę? od tego włącznika idą przewody, masz je gdzieś podłączone?
ja u siebie to wywaliłem ;-)
you can't always get what you want
>>mój GTD>>
Obrazek
Avatar użytkownika
polliv
Badacz tematu
 
Posty: 351
Dołączył(a): 24 kwi 2008, o 20:07
Lokalizacja: być, doką zmierzać...

Postprzez krzemyk » 14 lut 2010, o 22:01

Nie wiem czy są gdzieś podłączone,jutro zobacze.Jeśli nie są to moge to wywalić?
krzemyk
Czytacz
 
Posty: 45
Dołączył(a): 9 kwi 2008, o 19:11
Lokalizacja: WLKP.

Następna strona

torty na 18



Powrót do Silniki diesla

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości