Jak ustawić GAIN

Wszystkie informacje o nawigacjach satelitarnych i instalacjach car audio.

Moderator: Moderator

Jak ustawić GAIN

Postprzez figat » 11 lut 2012, o 17:29

Przywitał,
Zakupiłem wzmacniacz i chcę go podłączyć ale zanim to zrobię potrzebuje Waszej pomocy w postaci odpowiedzi na kilka pytań. Jeśli napiszę coś głupiego to proszę o wyrozumiałość bo jestem nowicjuszem w temacie Car Audio.
Może zacznę od zdjęcia, którego będą dotyczyć pytania - LINK DO ZDJĘCIA
Bartek Nazar podaje że przed uruchomieniem zestawu należy ustawić na przedni zestaw HP 80 Hz a na suba LP 70 Hz - to rozumiem ale:
1. Co z ustawieniem LP na przedni, a HP na suba - o tym nic nie ma,
2. Co ustawia się pokrętłęm LEVEL i na jakiej wartości to ustawić przed podłączeniem?
3. Co to PHASE, ma to być wł/wył i ewentualnie na ile ustawione?
4. Co oznacza zmiana pozycji suwaka między FULL - BP - HP?
5. Jak regulacja HP i LP wpływa na zmianę dźwięku?
Odpowiedzi na te pytania nie znalazłem w FAQu Nazara, a bez tego wolałbym się nie brać za robotę żeby sobie szkód nie narobię.
HELP :)
Avatar użytkownika
figat
Czytacz
 
Posty: 39
Dołączył(a): 24 cze 2011, o 22:53
Lokalizacja: Płońsk

Jak ustawić GAIN

 

Postprzez Bradley » 11 lut 2012, o 19:13

figat napisał(a):1. Co z ustawieniem LP na przedni, a HP na suba - o tym nic nie ma,

A po co ma byc? Ustawiasz w soobwooferze filtr LP bo subwoofer ma grac dolne czestotliwosci, a nie gorne.
figat napisał(a):2. Co ustawia się pokrętłęm LEVEL i na jakiej wartości to ustawić przed podłączeniem?

To masz swoj gain czyli wzmocnienie.
figat napisał(a):3. Co to PHASE, ma to być wł/wył i ewentualnie na ile ustawione?

Ustawiasz czy glosniki maja grac w fazie czy przeciwfazie. Zostaw off
4. Co oznacza zmiana pozycji suwaka między FULL - BP - HP?

Hp to filtr gornoprzepustowy
na BP bedzie odtwarzalo muzyke w ustawionym pasmie miedzy LP a HP
A full to pewnie cale pasmo odtwarza bez filtrow gorno/dolno przepustowych
figat napisał(a):5. Jak regulacja HP i LP wpływa na zmianę dźwięku?

Ucho
VW Vento 1.9TDI 1Z ++ :)
Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
Bradley
Fanatyk
 
Posty: 1120
Dołączył(a): 15 maja 2009, o 13:17
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Katowice

Postprzez figat » 12 lut 2012, o 00:13

Bradley napisał(a):
figat napisał(a):1. Co z ustawieniem LP na przedni, a HP na suba - o tym nic nie ma,

A po co ma byc? Ustawiasz w soobwooferze filtr LP bo subwoofer ma grac dolne czestotliwosci, a nie gorne.

W takim razie na ile ma być ustawiony LP dla przodu i HP dla suba? Obojętne czy max czy min czy medium?
Bradley napisał(a):
figat napisał(a):2. Co ustawia się pokrętłęm LEVEL i na jakiej wartości to ustawić przed podłączeniem?

To masz swoj gain czyli wzmocnienie.

Jak to dobrze wyregulować?
Avatar użytkownika
figat
Czytacz
 
Posty: 39
Dołączył(a): 24 cze 2011, o 22:53
Lokalizacja: Płońsk

Postprzez Bradley » 12 lut 2012, o 11:26

figat napisał(a):W takim razie na ile ma być ustawiony LP dla przodu i HP dla suba? Obojętne czy max czy min czy medium?

Wpierw przeczytaj jaka jest roznica pomiedzy filtrami low pass a high pass ;) W przypadku zestawu na przod mozesz faktycznie odciac mu dolne czestotliosci bo glosniki moga ich nie zagrac (czyli przykladowo na 400Hz i wszystko co jest ponizej 400Hz zostanie wyciete). I tak ustawiasz na ucho jak pasuje. Problemem jaki widze w twoim wzmacniaczu to taki, ze nie mozna mu ustawic wlaczonego tylko filtra LP dla subwoofera. Mialem swego czasu JL Audio 300/4 i tam byla mozliwosc wlaczenia oddzielnego HP, LP lub wylaczenia tych filtrow (wtedy gralo cale pasmo).
Tutaj dla subwoofera musisz wlaczyc przelacznik BP a nastepnie LP ustawic na 40, HP na wiecej niz 40Hz. Wtedy subwoofer bedzie gral w pasmie od 40 do np. 60Hz. Ile ma byc? Popatrz do katalogu swojego glosnika jakie pasmo jest w stanie przeniesc.

figat napisał(a):Jak to dobrze wyregulować?

Ustaw czulosc na polowe i zobacz jak reaguje zestaw w miare zwiekszania glosnosci na radiu czy nie ma przesterow (charczenia).
Nie ma idealnego przepisu, trzeba krecic i sluchac.
VW Vento 1.9TDI 1Z ++ :)
Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
Bradley
Fanatyk
 
Posty: 1120
Dołączył(a): 15 maja 2009, o 13:17
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Katowice

Postprzez slavwek.ie » 12 lut 2012, o 19:59

Bradley napisał(a):Problemem jaki widze w twoim wzmacniaczu to taki, ze nie mozna mu ustawic wlaczonego tylko filtra LP dla subwoofera
Nie jest to problem, tylko duuuża zaleta.. Taka kombinacja filtrów daje nam filtr subsoniczny, czyli wycinanie pasma dla subwoofera które ludzkie ucho nie słyszy a co niepotrzebnie przeciąża cewkę głośnika.
Tutaj dla subwoofera musisz wlaczyc przelacznik BP a nastepnie LP ustawic na 40, HP na wiecej niz 40Hz.
źle źle źle...
HP w tej kombinacji działa właśnie jako subsonic i wycina wszystko co poniżej, więc wartość musi być niższa od LP.
figat, filtr BP dla subwoofera proponuję ustawić:
- HP na ok 20Hz
- LP na ok 80Hz
wówczas filtr HP dla przedniego zestawu ustawiasz na 80Hz i będzie lala.
Bradley napisał(a):figat napisał/a:
3. Co to PHASE, ma to być wł/wył i ewentualnie na ile ustawione?

Ustawiasz czy glosniki maja grac w fazie czy przeciwfazie. Zostaw off

A dlaczego wyłączone? Płynna regulacja fazy, do "złoty środek" jeśli mamy problem z lokalizacją subwoofera.
W zgodzie ze sztuką, subwoofer powinien zgrywać się z przednim systemem i być słyszalny z przodu (ma wspomagać bas z przednich głośników). Pokrętłem fazy mamy możliwość przenoszenia go w praktycznie dowolny punkt kabiny auta.. (oczywiście jeśli sub jest właściwie dobrany brzmieniowo do przedniego systemu)
Voice Kraft - postaw na jakość!

Volkswagen Klub Polska #157

.
Avatar użytkownika
slavwek.ie
Moderator Globalny
 
Posty: 1251
Dołączył(a): 10 paź 2009, o 18:36
Lokalizacja: P-ce

Postprzez figat » 12 lut 2012, o 21:18

slavwek.ie
To ile ustawić stopni dla PHASE? (rozumiem że jeśli to pokrętło służy do sterowania subwooferem to sub podłączam w CH 3/4 ?)
I jakie proponujesz ustawić wartości GAIN? (w swoim clarionie wyjścia RCA mam chyba 2V)
Avatar użytkownika
figat
Czytacz
 
Posty: 39
Dołączył(a): 24 cze 2011, o 22:53
Lokalizacja: Płońsk

Postprzez Bradley » 12 lut 2012, o 22:11

slavwek.ie napisał(a):A dlaczego wyłączone? Płynna regulacja fazy, do "złoty środek" jeśli mamy problem z lokalizacją subwoofera.

Tu o fazie pisalem o zestawie kolumn wolnostojacych bo z zestawem samochodowym, ktory gralby w przeciwfazie nie spotkalem sie. Owszem, daje to poczucie "wiekszej" sceny ale to tez zalezy od muzyki jaka gramy, bo czesc czestotliwosci bedzie sie gubic z powodu uwypuklenia pozostalych. Jest plynna regulacja, wiec to nie jest 0 - 180.
Trzeba krecic i sluchac bo jednemu sie bedzie podobalo jak gra, drugiemu nie.
VW Vento 1.9TDI 1Z ++ :)
Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
Bradley
Fanatyk
 
Posty: 1120
Dołączył(a): 15 maja 2009, o 13:17
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Katowice

Postprzez slavwek.ie » 13 lut 2012, o 12:27

figat napisał(a):To ile ustawić stopni dla PHASE? (rozumiem że jeśli to pokrętło służy do sterowania subwooferem to sub podłączam w CH 3/4 ?)

Fazę ustawiasz na ucho, trzeba wychwycić miejsce, gdzie subwoofer będzie wyraźnie słyszany w przodzie, tak jakby bas płynął z przednich głośników.
Tak jest, sub podpinasz pod kanały 3/4
figat napisał(a): I jakie proponujesz ustawić wartości GAIN? (w swoim clarionie wyjścia RCA mam chyba 2V)
Gain również reguluje się na słuch.
Najpierw trzeba zacząć od przedniego systemu (kanały 1/2), sub najlepiej odłączyć chwilowo.
Radio ustawiasz na 3/4 głośności skali i odkręcasz gain/level do poziomu pojawienia się zniekształceń w głośnikach, następnie delikatnie wycofujesz.
W ten sposób osiągniesz duży poziom głośności przy braku zniekształceń.
Następnie podpinasz sub i odkręcasz gain/level od niego do chwili, kiedy dojdziesz do wniosku, że basu jest wystarczająca ilość.
Celowo do regulacji przodu odpina się sub, żeby łatwiej było wyczuć w którym miejscu pojawiają się zniekształcenia w przednim systemie. Przy włączonym subwooferze jest to trudniejsze.
Pozostałe wartości, czyli częstotliwości filtrów początkowo ustaw tak, jak wcześniej pisałem a jak już się wsłuchasz, to zrób korekcję jeśli zajdzie taka potrzeba.
Regulacją fazy zajmij się dopiero po wyregulowaniu całości, czyli na samym końcu.
Voice Kraft - postaw na jakość!

Volkswagen Klub Polska #157

.
Avatar użytkownika
slavwek.ie
Moderator Globalny
 
Posty: 1251
Dołączył(a): 10 paź 2009, o 18:36
Lokalizacja: P-ce

Postprzez figat » 13 lut 2012, o 14:53

Wielkie dzięki. Mam jeszcze jeden problem - nie wiem jaki kupić bezpiecznik. Z podwieszonego poradnika Car Audio dowiaduję się, że:

"Na przewodzie + w odległości nie wiecej niz 30cm,od klemy akumulatora montujemy bezpiecznik pradowy w oprawce.Jego wartość nie może byc wieksza niz suma zabezpieczeń z urzadzeń,które bedzie zasilał,oraz nie moze byc wieksza niz dopuszczalny prąd na przewodzie zasilajacym.np.przy zasilaniu wzmacniacza,który ma bezpiecznik 50A poprawnie jest dac bezpiecznik 40A na przewodzie plusowym,przy akumulatorze.Zawsze jest to lepsze niz dać za duża wartość bezpiecznika co grozi spaleniem przewodu lub urzadzen."

Z tego zrozumiałem że dla 75 A mam założyć bezpiecznik np. 60 A. Dziś jak byłem po akcesoria wszelakie to chłopak w sklepie CA powiedział, że bezpiecznik musi być większy niż zabezpieczenie wzmacniacza, bo on nie ma zabezpieczać sprzętu grającego tylko samochód przed pożarem i że potrzebuję bezpiecznik min 80A. Już się pogubiłem teraz, pomocy.
Avatar użytkownika
figat
Czytacz
 
Posty: 39
Dołączył(a): 24 cze 2011, o 22:53
Lokalizacja: Płońsk

Postprzez slavwek.ie » 13 lut 2012, o 15:01

figat napisał(a):chłopak w sklepie CA powiedział, że bezpiecznik musi być większy niż zabezpieczenie wzmacniacza, bo on nie ma zabezpieczać sprzętu grającego tylko samochód przed pożarem
Chłopak który tam pracuje, nie ma bladego pojęcia o elektryce..
Główny bezpiecznik ma zabezpieczać kabel przed spaleniem w razie zwarcia/uszkodzenia/wypadku - zgoda, tyle że dobrany powinien być do średnicy kabla i do zabezpieczeń na wzmacniaczu, bo:
1) mamy kabel przykładowo 6mm2 i bezpiecznik 80A - w takim układzie prędzej kabel się usmaży, niż przepali bezpiecznik.
2) bezpieczniki we wzmacniaczu 70A, główny 40A - podczas pracy wzmacniacza "na maxa" będzie nam przepalało bezpiecznik, bo popłynie prąd o wyższym amperażu.

Dla spokojnej głowy i bezpieczeństwa daj bezpiecznik 50-60A
Voice Kraft - postaw na jakość!

Volkswagen Klub Polska #157

.
Avatar użytkownika
slavwek.ie
Moderator Globalny
 
Posty: 1251
Dołączył(a): 10 paź 2009, o 18:36
Lokalizacja: P-ce

Postprzez figat » 13 lut 2012, o 15:14

Wiedziałem, że albo on coś nie tak gada albo ja już kompletnie nie rozumiem o czym czytam :)

Wielkie dzięki za pomoc! Jutro znów jadę do niego ale już tylko po kable i akcesoria, jego dobre rady sobie daruję.
P.s. Jeszcze się od dwóch "fachowców" w sklepach dowiedziałem, że kabel masowy nie musi mieć takiej samej średnicy jak plusowy, może być cienki i oni takie mają akurat w krótkich kawałkach. No ale nad tym to już się nie zastanawiam.
Avatar użytkownika
figat
Czytacz
 
Posty: 39
Dołączył(a): 24 cze 2011, o 22:53
Lokalizacja: Płońsk

Postprzez slavwek.ie » 13 lut 2012, o 15:19

figat napisał(a):No ale nad tym to już się nie zastanawiam.
całe szczęście... takie "złote rady" to niech oni sobie w ...... kieszenie napchają..
figat napisał(a):może być cienki i oni takie mają akurat w krótkich kawałkach
Taaaaaa i mają też w sprzedaży separatory pętli masy, filtry przeciwzakłóceniowe, kondensatory buforowe itd... makabra..
BTW, nie żałuj kabli do tego Rodka, prądożerny jest. 25mm2 nie będzie przesadą.
Voice Kraft - postaw na jakość!

Volkswagen Klub Polska #157

.
Avatar użytkownika
slavwek.ie
Moderator Globalny
 
Posty: 1251
Dołączył(a): 10 paź 2009, o 18:36
Lokalizacja: P-ce

Następna strona

- - - solarny kontroler ładowania



Powrót do Nawigacja, Car Audio i CB Radio

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości