Montaż haka holowniczego

Informacje, opisy, fotoporady i dane techniczne dotyczące samochodu Volkswagen Golf 3.

Moderator: Moderator

Montaż haka holowniczego

Postprzez Aro » 20 sie 2008, o 21:17

PORADNIK: Montaż haka holowniczego do samochodu Volkswagen Golf III 3d/5d.
Autor: DaRu, W razie problemów kontakt: PW lub gg:4455777.
I proszę się powołać na forum golf3.pl .

Z racji tego że często potrzebuję haka holowniczego, postanowiłem założyć do mojego Golfa III.
Myślę, że w jakimś stopniu może pomoże wam ten poradnik.

A więc tak, pierw kupmy hak holowniczy, na allegro jest tego mnóstwo.
Za 200 zł kupimy bardzo dobry hak , bez cięcia zderzaka, uciąg 1500 kilo do tego mamy wszystkie potrzebne śruby do montażu, oraz wtyczkę.

Na wstępie powiem, że haka nie musi nam montować jakiś warsztat, możemy sobie go sami zamontować. Nie potrzeba używać kanału. Można to zrobić wszystko z podłogi (pamiętajcie o kocyku pod kolana:) )
No to jeżeli już mamy hak to zabieramy się za rozkręcanie:)

DEMONTAŻ/MONTAŻ
Zanim odkręcimy zderzak musimy zdemontować wlew gazu (jeżeli ktoś ma) któy jest zderzaku, (zależne jak jest zamocowany).
Uwaga!!! Jeżeli macie taki jak mój to w rurce wlew-butla znajduje się gaz, musi wylecieć, najlepiej zrobić to na dworze(bez prądów, ognia itp).
Obrazek

Ok gdy już mamy odkręcony wlew gazu to zabieramy się za zderzak. W górnej części pod zaślepkami
są cztery śruby odkręcamy je(klucz 10),
Obrazek

Pod zderzakiem mamy także trzy śruby, po środku i po boku.
Obrazek

Następnie wyciągamy zderzak do siebie. Powinien wyjść bez problemu
Jeżeli nie to sprawdźcie czy się nie zaczepił gdzieś koło nadkola.
Obrazek

Następnie zobaczymy takie dwie jakby puszki:) wzmocnienie zderzaka, musimy je zdemontować(nie będzie już potrzebne).
Obrazek

Odkręcamy cztery nakrętki, dwie na stronę (klucz 13)
Obrazek

Obrazek

Ukarze nam się otwór gdzie jest podłużnica do przymocowania haka :)
i tam w niej są już otwory do śrub. (po dwie na stronę)
Obrazek
Obrazek

To już jest nam nie potrzebne.
Obrazek

Jeżeli mamy nowy, nieużywany hak to najlepiej pierw na sucho wkręcić śruby by później było je lekko załapać, ponieważ gwint śruby przy haku jest też pomalowany.
Obrazek

PAMIĘTAJ, jeżeli masz śrubę pierw załóż na nią podkładkę sprężynującą a potem dużą podkładkę
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tak to wygląda od spodu pojazdu, w te otwory należy włożyć śruby.
Obrazek

Wkładamy hak w te otwory i załapujemy śruby i wkręcamy je ale nie do oporu(klucz 19).
Obrazek
Obrazek

Tutaj macie fotkę dokładnie w jaki sposób zamontować hak
Obrazek

Przykręć teraz kule(klucz 19) do haka i puszkę elektryczną (pamiętajmy od podkładce sprężynującej i zwykłej -w kolejności tak jak na foto) .
Obrazek

Możemy kabel przeciągnąć w tym miejscu gdzie ja... nie wiem gdzie jest oryginalnie przeciągany a też ciekawszego miejsca nie widziałem.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ok gdy już mamy kulę przykręconą to załóżmy zderzak nie przykręcamy narazie.
Sprawdź czy nie musisz nigdzie dociąć zderzaka (zależne od haka).
Obrazek
Ok jeżeli jest wszystko ok, ewentualne lekkie lub większe docięcia zderzaka mamy za sobą możemy przykręcić już do oporu hak wraz z kulą.
Obrazek

Nie wiem czy ktoś na to patrzy ale prawidłowy moment skręcający dla śrub przy podłużnicy dla M10x35 to 55Nm a dla śrub haka M12x70 to 195Nm(dane wzięte z instrukcji)
Ja tam przykręciłem śruby na chama :) Ale z czuciem :)
A teraz przykręcamy zderzak, sprawdźmy czy na bokach dobrze wszedł w te prowadnice czy nigdzie nie odstaje czy coś i załóżmy zaślepki do śrub.
Obrazek
Obrazek


ELEKTRYKA
Sprawy techniczne mamy już za sobą, teraz sprawy elektryczne.
Czyli gdzie jaki kabel :)
A więc wiem że oryginalnie jak to podczepiane wtyczką pod lampę.
Niestety ja nie miałem ochoty szukać tego po sklepach, więc zastosowałem szybkozłączki
Obrazek

Przy kablu w puszcze mamy siedem przewodów
Obrazek

Jeżeli użyjecie sposobu z szybkozłączkami to już piszę jaki kabel w aucie odpowiada za co.
Może w ten sposób. Kolory DRUKOWANYMI to są kable przy puszcze a małymi to kable przy lampie lewej.
W nawiasach widzicie (1 L) to oznacza który wtyk np 1 L czyli lewej lampy który odpowiada za lewą lampę,
A P oznacza ten, który jest przy lewej lampie ale odpowiada za prawą lampę.
Tu macie to co na foto wyżej...

Do masy pojazdu - BIAŁY z Brązowym (1 L)
Do kierunkowskazu lewego - ŻÓŁTY z czarno-białym (7 L)
Do kierunkowskazu prawego - ZIELONY z zielono-czarnym (3 P)
Do świateł hamowania - CZERWONY z czarno-czerwonym (3 l)
Do świateł pozycyjnych lewych - CZARNY z siwo-czarnym (2 L)
Do świateł pozycyjnych prawych - BRĄZOWY z siwo czerwonym (2 P)
Do tylnych świateł przeciwmgłowych - NIEBIESKI z siwo-brązowym(8 L)

Podczas montażu kabli szybkozłączkami...
Obrazek

Wszystko sprawdzamy dla pewności miernikiem. Ja za każdym razem sprawdzałem w puszcze czy szybkozłączka dobrze załapała.
Obrazek

I tak wyglądają wszystkie podłączone, i sprawdziłem jeszcze raz gniazdo.
Obrazek

Ogólnie to jeszcze obwinąłem wszystkie kable taśmą izolacyjna by wszystko było w kupie :)

No i to będzie wszystko z części montażowej. Jeszcze tak jak mówiłem wszystko robiłem z podłogi.. kanału nie potrzeba :) Na koniec zakładamy kapelusik na naszą kulę :D I tym przytwierdzamy koniec naszej pracy
Obrazek
Obrazek

Mój czas pracy wyniósł prawie 2 godziny, z przerwą na obiad i kilkoma małymi przerwami, oraz robieniem fotek. Czyli czas samej spokojnej, bez zrywania się pracy wyniósł mnie około 1.15.

Co potrzebowaliśmy do montażu:
Hak + kula + uchwyt trzymający puszkę elektryczną(w tym tabliczka znamionowa)
Śruby M12x70 sztuk 2, M10x35 sztuk 4,
Podkładka sprężynująca fi12 sztuk 2, fi10 sztuk 4,
Zwykłe podkładki fi12 sztuk 2, fi26 sztuk 4,
oraz śruby M12 sztuk 2.
Puszkę-wtyczkę(tzw złącze wielobiegunowe) z kablem około metra.
7 sztuk szybkozłączek
Kombinerki, ściągacz izolacji, izolację, no i to by było na tyle.
Klucze 10, 13, 19, śrubokręt płaski i krzyżakowy jeżeli ktoś ma wlew gazu+ calowy klucz do wlewu gazu.

Co nam zostało:
dwa wzmocnienia zderzaka te takie metalowe puszki, i cztery nakrętki do nich :)
Obrazek

PRZEGLĄD I SPRAWY URZĘDOWE
Teraz zostało jechać do stacji kontroli pojazdów by nam wydali zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu pojazdu. (koszt 35 zł w całej Polsce - cena urzędowa).
Powinniśmy na odwrocie zaświadczenia mieć taki wpis
Obrazek



Następnie trzeba wybrać się do Wydziału Komunikacji.
Zabieramy ze sobą, dowód rejestracyjny pojazdu, kartę pojazdu, OC, dowód osobisty, oraz nasze zaświadczenie.
Potem nam sprawdzą czy dane samochodu się zgadzają. Dostaniemy taki wniosek do wypełnienia.
Wpisujemy markę pojazdu, numer rejestracyjny, wpisujemy "Montaż haka" i załączniki, czyli "Badanie techniczne", to wystarczy.
No i data i podpis.

No i wbijają nam HAK w dowód, dostajemy podpis i pieczątkę.
Tak samo w karcie pojazdu.
W wydziale jeżeli jesteśmy pierwsi zajmie nam to góra 10 minut.
Zazwyczaj jest jedno okienko specjalnie do takich czynności i nie ma kolejek (hak, gaz, wyrejestrowanie pojazdu i inne małe sprawy:) )

Powinniśmy mieć coś takiego w Karcie Pojazdu.
Wpis że jest hak, datę, pieczątkę i podpis.
Obrazek

A w dowodzie wbite HAK oraz pieczątkę i podpis.
Obrazek



No i w nagrodę za dobrze wykonaną pracę trzeba było sobie zamówić coś dobrego :)
Obrazek

Teraz możemy legalnie ciągnąć przyczepki :) cieszyć się hakiem i wzmocnionym tyłkiem przez to hehe :D

Jeżeli są jakieś problemy z montażem czy czymś innym związanym z tym tematem możecie śmiało pisać na PW do DaRu lub na jego GG:4455777, tylko proszę o powołanie się na to forum.
Życzę udanych prac :)
Avatar użytkownika
Aro
VIP
 
Posty: 1328
Dołączył(a): 28 paź 2007, o 10:45
Lokalizacja: Gostynin
Rocznik: 2000
Silnik: 2000
Paliwo: PB+LPG
Nadwozie: 3-drzwiowe

Montaż haka holowniczego

 


- - -



Powrót do DANE TECHNICZNE I PORADY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości