Klimatyzacja

Informacje, opisy, fotoporady i dane techniczne dotyczące samochodu Volkswagen Golf 3.

Moderator: Moderator

Klimatyzacja

Postprzez SotoM » 3 paź 2009, o 00:45

Układ Klimatyzacji

Obrazek

Układ klimatyzacji składa się z poszczególnych elementów:
1. Kompresor
2. Skraplacz
3. Wentylator skraplacza
4. Filtr – osuszacz
5. Parownik
6. Dmuchawa (układ nawiewu powietrza)

Opis wymienionych poszczególnych części.

1. Kompresor

Kompresor jest napędzany przez silnik samochodu za pośrednictwem paska klinowego.
Spręża on zasysany gaz chłodzący i wtłacza go do skraplacza.

Awaria kompresora może być spowodowana przez:
- Niedostateczną ilość oleju
- Uszkodzenie łożyska
- Wycieki
- Wilgoć.

Symptomami kłopotów mogą być:
- Pojawienie się hałasów
- Słaba wydajność chłodzenia
- Kompletna awaria układu klimatyzacji

Wymiana kompresora wiąże się zazwyczaj z wymianą innych elementów układu oraz jego dokładnym przepłukaniem.

2. Skraplacz

Skraplacz jest umieszczony przed chłodnica silnika. Schładza on czynnik chłodniczy wtłaczany do niego przez kompresor tak , że wypływa on w postaci ciekłej.

Awaria skraplacza może być spowodowana przez:
- Wycieki (uderzenie kamienia , korozja)
- Zabrudzenie płytek skraplacza
- Blokadę układu (uszkodzenie kompresora)

Symptomami kłopotów mogą być:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Ciągła praca wentylatora skraplacza
- Kompletna awaria układu klimatyzacji

Wyciekający czynnik chłodzący powoduje zanieczyszczenie środowiska naturalnego!


3. Wentylator skraplacza

Wentylator skraplacza przyczynia się do skraplania czynnika chłodzącego w każdym trybie funkcjonowania pojazdu.
Jest zainstalowany jako wentylator dodatkowy przed lub za skraplaczem lub chłodnicą samochodu.

Awaria wentylatora skraplacza może być spowodowana przez:
- Uszkodzenie łożyska
- Zużycie szczotek silnika elektrycznego
- Skruszenie / połamanie śmigła
- Brak kontaktu elektrycznego
- Zwarcie

Symptomami kłopotów mogą być:
- Pojawienie się głośnych hałasów
- Słaba wydajność chłodzenia
- Częste włączanie się i wyłączanie wentylatora
- Wzrost temperatury silnika (przy włączonym wentylatorze)
- Kompletna awaria wentylatora

4. Filtr – osuszacz

Zadaniem filtra - osuszacza jest usuwanie wilgoci i zanieczyszczeń z ciekłego czynnika chłodzącego.
Ponadto służy on jako pojemnik wyrównujący ciśnienie czynnika. W jego obudowie znajduje się wkładka z filtrującego granulatu, która wchłania określoną ilość wilgoci.

Spadek wydajności filtra – osuszacza może być spowodowane przez:

- Zatkanie wkładu filtrującego
- Niezdatność wkładki filtrującej do użytku (jest zbyt stara)
- Wycieki

Symptomami kłopotów mogą być:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Kompletna awaria układu klimatyzacji(uszkodzenie / zablokowanie innych elementów układu)

Filtr – osuszacz musi być wymieniany , co 2 lata i za każdym razem , gdy układ klimatyzacji był napełniany!

5. Parownik

Parownik znajduje się we wnętrzu kabiny, pod deską rozdzielczą. To tu poddany wysokiemu ciśnieniu czynnik chłodzący w postaci ciekłej zostaje odparowany.
W czasie rozprężania i parowania czynnika pobiera ciepło z otoczenia, co powoduje schłodzenie powietrza nadmuchiwanego poprzez parownik do kabiny pojazdu.

Awaria parownika może byś spowodowana przez:
- Zanieczyszczenie blokujące przepływ powietrza przez ożebrowanie
- Zatkanie w wyniku zanieczyszczenia czynnika lub uszkodzenia innych elementów układu
- Wycieki spowodowane wadliwymi uszczelkami lub korozją

Symptomami kłopotów mogą być:
- Pojawienie się nie miłych woni wytwarzanych przez mikroorganizmy
- Słaba wydajność chłodzenia
- Kompletna awaria układu klimatyzacji

Z powodów zdrowotnych i technicznych zaleca się regularnie dezynfekowanie parownika!

6. Dmuchawa (układ nawiewu powietrza)

Dmuchawa zasysa ciepłe powietrze z zewnątrz samochodu (lub powietrze z kabiny przy włączonym trybie zamkniętego obiegu) i przedmuchuje je przez ożebrowanie parownika, gdzie ulega ono schłodzeniu i osuszeniu.
Tak przygotowane powietrze jest wdmuchiwane do kabiny

Awaria dmuchawy może być spowodowana przez:
- Uszkodzenie łożyska
- Zużycie szczotek silnika elektrycznego
- Skruszenie / połamanie śmigła
- Brak kontaktu elektrycznego
- Zwarcie
- Silne zabrudzenie wentylatora

Symptomami kłopotów mogą być:

- Pojawienie się głośnych hałasów
- Słaba wydajność chłodzenia
- Kompletna awaria wentylatora
- Wyłączanie się układu klimatyzacji


7. Zawór rozprężny

Zawór rozprężny jest punktem rozdzielającym obwód wysokiego i niskiego ciśnienia w układzie klimatyzacji. Reguluje on przepływ czynnika chłodzącego przez parownik w zależności od temperatury czynnika w stanie gazowym na wyjście z parownika

Awaria zaworu rozprężnego może być spowodowana przez:
- Zalodzenie spowodowane zbyt dużą ilością wody w czynniku chłodniczym
- Zanieczyszczenie spowodowane usterkami innych elementów lub niewłaściwa obsługa
- Wycieki spowodowane uszkodzonymi uszczelkami.

Symptomami kłopotów mogą być:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Częściowa awaria kompresora
- Kompletna awaria klimatyzacji
Mój były SotoMoVWóz

Powered by diesel inside -by Leopard
Avatar użytkownika
SotoM
Members
 
Posty: 4053
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 12:45
Lokalizacja: Szczecin
Rocznik: 2007
Silnik: BRD
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Klimatyzacja

 


- - -



Powrót do DANE TECHNICZNE I PORADY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości